Friday, 14 November 2014

Revolution : Part I

Perodua Kelisa yang hendak diceritakan kali ini adalah milik seseorang yang sangat rapat secara peribadi kepada penulis. Perubahan demi perubahan yang dilakukan membuat penulis terpanggil untuk menceritakan kembali sejarah kereta ini. Pelbagai modifikasi telah dilakukan sama ada di bahagian luaran ataupun dalaman kereta ini.

Walaupun pelbagai modifikasi telah dilakukan, namun pemiliknya masih belum menunjukkan tanda yang beliau akan berhenti dari terus mengubahsuai kelisa miliknya walaupun acapkali terdengar ayat beliau 'ni paling last dah aku modified, pasni aku stop' apabila menyiapkan sesuatu modifikasi.

Pada awalnya, kelisa tahun 2005 ini hanyalah sebuah kereta standard yang hanya mempunyai penambahan skirting di sekelilingnya di mana ia agak tipikal dan bukanlah kehendak peribadi beliau.

Proses modifikasi kereta ini bermula pada awal tahun 2008, apabila beliau mendapat idea modifikasi yang pertama untuk mengacuk bumper hadapan atau dengan kata lainnya menggabungkan dua bumper yang berlainan menjadi satu. Bermacam-macam idea dan pendapat mengenai jenis bumper yang sesuai dipadankan bersama kelisa beliau. Sehinggalah beliau membuat keputusan untuk mengacukkan bumper hadapan asal bersama bumper Daihatsu Mira L502. Hasilnya boleh dikatakan sangat berjaya. Proses mengacuk bumper ini dilakukan di Rawang.

Bumper standard + Mira L502.. Cantik bukan?
Dipadankan bersama rim BSA 14"
Finishing yang kemas

Beralih ke bahagian belakangnya pula, proses modifikasi dilakukan dengan menukar bumper asal kepada bumper Daihatsu Cuore TR. Bumper ini merupakan antara bumper yang paling cantik dalam keluarga cuore.

Bumper belakang Daihatsu Coure TR
Tidak lama selepas itu, bonet belakangnya turut terkena tempias cuore juga di mana bonetnya ditukar kepada bonet cuore TR juga (atau nama lainnya misai kontot).

Dipadankan bersama spoiler berlampu kedai aksesori

Memasuki tahun 2009, pemilik kelisa ini mahukan kereta beliau lain dari yang lain. Setelah berfikir panjang tentang apa lagi kelainan di bahagian hadapan yang patut ditonjolkan, beliau memilih untuk meletakkan grill baharu menggantikan grill lama kelisanya. Dan pilihan beliau, grill Mercedes Benz! Apa yang menarik tentang grill tersebut ialah padanannya yang sesuai serta menjadikan kelisa beliau ala-ala VIP style. Proses pemasangan grill serta mengecat dilakukan di Bandar Bukit Puchong.
 
Menggunakan rim watanabe 14"

Sistem audio kereta ini dipertingkatkan dengan penggunaan head unit yang diambil dari Perodua Myvi SE (yang ketika itu mempunyai slot USB), component set dari jenama Mohawk, power amp 4 channel disambung terus kepada woofer 10" Mohawk. Melengkapkan sistem audio kereta ini ialah speaker carrozeria tiang gol (rare ni..). Pemasangan sistem audio ini dilakukan di Taman Sri Muda, Seksyen 25 Shah Alam.
 

Sistem ekzos turut dipertingkatkan

Setelah beberapa bulan menggunakan grill baru, pemilik merasakan bahawa kelisanya terlalu ke arah VIP style dan tidak berapa meminatinya. Lantas tidak lama selepas itu beliau menyalin keseluruhan bahagian luaran kelisanya kepada Daihatsu Cuore TR. Tidak dapat dinafikan harga untuk bodypart cuore TR agak mahal (sehingga ke hari ini) termasuk spoilernya yang agak rare (dan juga mahal).


Sportrim ditukar kepada BBS (ori) 15"
 
Cuore TR - hadapan (logo D masih belum diletakkan)
 
Cuore TR - belakang. Spotrim diberi warna baru yang lebih segar

Full bodypart Cuore TR

Pada ketika ini, penulis merasakan bahawa kereta ini sudah lengkap dan mungkin tiada apa-apa pengubahsuaian yang diperlukan lagi. Tetapi jangkaan penulis ternyata silap sama sekali. Modifikasi yang diceritakan di atas hanyalah permulaan kepada kisah kelisa ini. Nantikan kesinambungan cerita ini dalam bahagian ke-2 nanti.











2 comments: