Friday, 21 November 2014

Revolution : Part II

Menjelang penghujung 2009, semasa menggunakan bodypart Daihatsu Cuore TR, pemilik kelisa ini ingin menukar bumper depan dan belakang yang beliau rasakan tidak sesuai (boring dah agaknya). Pilihan beliau ialah bumper dari Daihatsu cuore licca yang dilengkapkan bersama grill dan juga spotlight custom.

Cuore Licca + custom spotlight
Masih mengekalkan spoiler TR, bonet dan bumper belakangnya turut ditukar. Bonet yang dilengkapkan dengan bar berserta logo Daihatsu kelihatan lebih menarik jika dibandingkan dengan bonet beliau sebelum ini. Lampu belakang juga ditukar kepada Gino minilite.

Bahagian belakang yang turut berubah
Tetapi apa yang dijangkakan akan kekal lama tidak berkekalan. Pemilik yang tidak berpuas hati dengan bumper hadapan yang menggunakan spotlight custom, beliau nekad mencari sebuah bumper lain lengkap dengan spotlight yang tulen. Hasilnya tidak sampai setahun beliau berjaya memadankan bumper cuore injection bersama spotlight ichikoh (atau spotlight ketam).

Bumper cuore injection (spotlight ketam tambah sendiri)

Pada tahun 2011, kotak gear manual dari enjin asal juga telah ditukar kepada gear triptronik. Stereng serta meter dari model YR-V turut dipadankan pada bahagian dalaman kereta ini.
Untuk pengendalian yang lebih meyakinkan, spring dari jenama TEIN serta brek cakera belakang dipasang pada kereta ini. Melengkapkan pengubahsuaian, bumper cuore injection beliau dikacukkan bersama bumper Daihatsu Mira L6. Hasilnya, ia merupakan antara bumper kegemaran penulis kerana nampak berbeza sekali dari apa yang biasa dilihat.

Cuore injection + Mira L6. Terbaik

Kemuncak kepada pengubahsuaian kereta ini adalah transformasinya kepada Daihatsu Gino. Konsep Daihatsu Gino adalah lebih mirip kepada gaya kereta mini. Hanya mereka yang betul-betul 'berani' sahaja akan menggunakan kit luaran gino pada kereta kegunaan harian mereka. Menggunakan grill mesh, kereta ini menjadi kereta rasmi semasa perkahwinan penulis pada tahun 2012.

Thanks sudi pinjamkan!


Pernah juga menggunakan gino basic grill
Disebabkan jarak perjalanan ke tempat kerja yang agak jauh serta banyak operasi oleh pihak berkuasa, pemilik merasa sukar untuk ke mana-mana dengan bodypart gino nya, Oleh itu pemilik membuat keputusan untuk menukar kembali kepada bodypart asal kelisa generasi pertama.

Namun disebabkan minat mendalam terhadap dunia modifikasi, akhirnya pada tahun 2014, bumper hadapan kelisa asal telah dikacukkan bersama bumper dari model Daihatsu Mira L8. 

Kelisa + Mira L8. Kemas


Dikuasakan dengan enjin 1.3 liter


Warna baru memberi sedikit kelainan
Sehingga ke hari ini, beliau telahpun memadankan sebuah sunroof dari Suzuki Wagon R dan juga dalam perancangan untuk menukar dashboard asal beliau kepada Daihatsu Max. Adakah kelisa ini akan terus kekal begini ataupun akan ada penambahan ataupun pengubahsuaian lain? Sama-sama kita nantikan.


No comments:

Post a Comment